この日はベースの一雄さんとフルートのゆうきちゃんがオペラのコンサートの方に演奏しに行ってしまったので、私、一平が珍しくベースで入りました。おそらく、WaFooのギグで私がベースを弾いたのは、バンド結成以来3回目です。
Kazuo the bassist and Yuuki the flautist had to play for an opera on that evening so I, Ippei, sat in as a bassist which is very rare. I have played the bass with WaFoo only twice before so that was the third time.
キーボードの岳史さんとギターのエイジさんとの3人で、ビル・エヴァンスの曲をはじめ、いわゆるポピュラーなジャズ・スタンダードとは一線を画した、比較的難しいジャズの曲を集中的に演奏しました。難しい曲を簡単なように、そしてゆったりと美しく聴かせ、しかも常に自然に川が流れるように演奏するというのもミュージシャンの芸のうちなのですよ。ミュージシャンもね、デタラメを弾いてる分けではなく、これまたどうして、けっこう影で苦労してるものなのでございますよ。特にWaFooは小難しい曲を書きたがる人が多いので(例えばあの人とか、この人とか)、こういう難しい曲を普段から練習しておくのは必要不可欠なのでございます。
あ、でも私、このバンドではパーカッショニストだから、ハーモニーがいくら難しくても、あんまり関係ないんでしたー!他のバンドメンバーのみんな、頑張ってね。はーっはっはっは!
With Takeshi the keyboardist and Eiji the guitarist, we played relatively tough jazz tunes which are not really the most popular Jazz Standards, like Bill Evans' "Very Early." We, jazz musicians, have got to have the ability to make the difficult tunes sound easy and also beautifully plus naturally like a current of river. If you think jazz musicians play just random notes - well well well - think again. We have our share of trials and tribulations behind the scene. Especially in the band like WaFoo whose members are fond of putting extra unusual notes and chords here and there, habitual training of playing those tough tunes is absolutely necessary.
Oops, I was forgetting I am just a percussionist in this band and it does not matter how tough the harmonies would be. My bandmates, break a leg. Ha-ha-ha.
Eiji Obata (Guitar) Takeshi Asai (Keyboard) Ippei Ichimaru (Bass) |
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