Friday, November 20, 2009

Keith Jarrett/Gary Peacock/Jack DeJohnette Concert @ NJ PAC


 一平は今、天国におります。私、念願のキース・ジャレット/ゲイリー・ピーコック/ジャック・ディジョネットのコンサートをニュージャージーまで観に行ってきました。まあ一番安い天井桟敷に毛の生えたような席だったので、コンサート・ホールの奥の奥、野球場でいうならスコアーボードのさらに上あたりとでも言いましょうか。すんごい遠くで、すんごい高さから斜めに見下ろすような感じでした。なんか、スキーのジャンプ台に上るとこんな感じなんだろうな〜と思ってしまいました。

I am in heaven. I just saw the concert of Keith Jarrett/Gary Peacock/Jack DeJohnette at New Jersey Performing Arts Center. Well, I could only afford the cheapest ticket so my seat was way back and way up high of the concert hall. It was like I was sitting on the top of the score board of a baseball ground, and I was looking diagonally down like an Olympic ski jumper on a top of a take-off ramp.

 演奏はもちろん素晴らしかったですよ。学生の頃からのファンでしたけれど、実際にライブで見るのは初めてでした。鏡花水月の趣。三身一体の音はさざ波のように天井桟敷まで寄せてきました。以前までは、こういう大御所のコンサートをライブで見ると、もちろん感動もするのですけど、同じミュージシャンとしての、その後に襲って来る並々ならない劣等感には堪え難いものがありました。しかし私も年を重ね不惑が近づくにつれ、そんな思いもいつの間にか、どこかにすっ飛んで行ってしまったようです。今は素直に思えます。やっぱり音楽っていいな、と。

 私はコンサートの余韻に浸りながら家路に着きました。ハ〜、即興でやったあのバラードは良かったなぁ。

Needless to say, the performance was out of this world. Though I have been a long-time fun since my college years, it was the first time to see them in live. (They don't come to Boston too often, you know). The gentle tide of their sound reached to the end of the gallery on the 4th floor. Until recently, although I always enjoy the live concerts of big names, those concerts made me feel the inferior complex about my musical ability afterwards. Well, I am pushing 40 now and, by the good side effect of aging, those negative thoughts do not come up in my mind any more. Confucius once said in Analects "once you turn 40, you will not be perplexed." I think, in the meaning of "not being perplexed" includes the thought of "giving up on a lot of things." Don't take me wrong. I mean it in good way. What I mean by "giving up" is "shaving off unnecessary things and make every thought lean." That is, I think, "not being perplexed." I am able to think and feel straight now, like "Music is great." Period.

I was still hearing the lingering of the concert on the way home. Ah, that improvised ballad was awesome.

No comments: